سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برقراری نظم با کودک خردسال شرایط خاص خود را دارد. چرا که کودک در مرحله‌ای است که می‌خواهد بتدریج مستقل شود و به تنهایی مشتاق کشف و جستجوی محیط خود است.

 همه می‌دانیم که این مرحله از استقلال و کشف توسط کوچولوها نیازمند حمایت و همکاری بزرگ‌ترهاست؛ یعنی بزرگ‌ترها به منظور حمایت می‌خواهند بر امور بچه‌ها نظارت کنند، ولی از دید کودک چطور؟ آیا کودک نیز برقراری نظم و انضباط توسط والدین را حمایت و همکاری معنی می‌کند؟ یا همچون مانعی سر راه تفریح و بازی می‌شمارد؟ این حلقه همکاری بین خردسال و بزرگسال اگر خوب جا نیفتد، تناقضاتی را پدید می‌آورد که به مشکلات جدی تبدیل می‌شود و اطرافیان و کودک را سال‌های سال در فضا و روابطی آزاردهنده قرار می‌دهد. ایجاد تعادل بین این دو مقوله مهارت خاصی? می‌طلبد و والدین را دچار مشکلات و اشتباهاتی می‌کند. چون علاوه بر آموزش نظم و انضباط باید به شیوه‌ای رفتار کنند که ضمن منضبط بودن، احترام و اعتماد به نفس آنها را دست‌کم نگیرند. محققان علوم تربیتی، موارد زیر را از اشتباهات معمول این دوران می‌شمارند.

«نه» می‌گوییم و«نه» هم می‌شنویم

«خواهرت رو اذیت نکن»، «به گربه دست نزن»، «برو آن طرف بنشین» و... با دقت در مکالمات روزانه‌مان با کودک (نو پا و پیش دبستانی)، متوجه می‌شویم? جملات نهی‌کننده زیادی به کار می‌بریم. کودک بارها و بارها دست نزن و نکن و عباراتی از این دست را می‌شنود. این گونه کودک نسبت به کلمه «نه» مقاوم می‌شود و به قول برخی از والدین انگار حرف آنان را دیگر نمی‌شنوند. هیچ‌کس به عمد نمی‌خواهد کودکی را بزرگ کند که حد و مرز نمی‌شناسد، اما وقتی بارها و بارها منع می‌شود و «نه» می‌شنود؛ به تدریج جملات نهی‌کننده قدرتشان را از دست می‌دهند. به اعتقاد کارشناسان رفتارشناسی کودک، ما بیشتر کودک را از انجام کارها منع می‌کنیم بدون این‌که از آنچه? باید انجام بدهند آگاهشان کنیم. ما اغلب می‌خواهیم کاری انجام ندهند، بدون این‌که بدانند پس باید چه بکنند؟! عمل جایگزین چیست؟ پس باید انتظارات را به روشنی توضیح دهید و رفتار درست را نشان دهید. پس کلمه «نه» را برای موقعیت‌های خطرناک ذخیره کنیم مثل خطر بازی با برق، سقوط از ارتفاع و خوردن مواد خطرناک. بهتر است آن لحظه? روی آنچه? می‌خواهیم انجام دهیم، تمرکز کنیم تا آنچه? نمی‌خواهیم. گفت‌وگو با فرزند، هنری خاص با قوانین و معانی مخصوص به خود است. گفتن «وقت خواب است» را کودک با میل بیشتری می‌پذیرد تا بگوییم تو هنوز خیلی کوچــکی برای این که تا دیر وقت بیدار بمانی، برو بخواب. این طرز بیان محدودیت که «امروز وقت تماشای تلویزیون تمام شده» بهتر از این است که بگوییم «امروز به حد کافی تلویزیون دیدی، تلویزیون را خاموش کن». اگر به این چند جمله دقت کنید، حتما جملات جایگزین بیشتر به دلتان خواهد نشست.

جمله نهی‌کننده، جمله جایگزین

تو نمی‌توانی بدون این‌که کاپشن بپوشی بیرون بروی، به محض این‌که کاپشن پوشیدی می‌توانی بیرون بری، با این لحن (گریه و ناله) حرف نزن.

به محض این‌که صدات مثل صدای من آروم شد به حرفت گوش می‌کنم.

من دیگه لباس‌های کثیفو جمع نمی‌کنم.اگر لباس‌های کثیفو داخل سبد بریزی، آنها را می‌شویم.

بیا دیگه نمی‌خوای غذا بخوری؟

به محض این‌که تو بشینی غذایمان را می‌خوریم. غرزدن و تهدیدکردن و جر و بحث‌کردن? همکاری کودک را تضمین نمی‌کند. برای آموزش کودک و برای رعایت قوانین، انتظارتان را توضیح دهید، سپس وارد عمل شوید.

توقع زیاد ممنوع!

در مجلسی نشسته‌اید کودک خردسالتان بیقرار است و شروع می‌کند به بهانه‌گیری. به او می‌گویید ساکت باشد. لج می‌کند و ادامه می‌دهد. خجالت زده فکر می‌کنید چرا حرف گوش نمی‌دهد؟ بسیاری از بچه‌ها آداب اجتماعی مکان‌های عمومی مثل رستوران، فروشگاه، مجالس و... ?را نمی‌دانند. والدین فکر می‌کنند، بچه‌ها باید بیشتر از آنها بدانند و تجربه آنها را داشته باشند. وقتی کودک هنجاری را می‌شکند به خاطر داشته باشید که او نمی‌خواهد دردسر درست کند، فقط نمی‌داند در آن موقعیت چه کار باید بکند. پس نباید تنبیهش کنید. به یاد بیاورید که مثل شما آدم بزرگ نیست. آن لحظه سعی کنید روی رفتاری که می‌خواهید انجام دهد، تمرکز کنید.


وقتی خودمان الگوی رفتارهای ناپسند کودک می‌شویم

الگوی کودک شدن روش دیگری است تا فرزندانمان را به سمت رفتار درست هدایت کنیم. وقتی عصبانی می‌شویم یا چیزی از دستمان می‌افتد، فریاد می‌زنیم. هنگام رانندگی، اگر کسی سد راهمان شد با الفاظ زشت خطابش می‌کنیم، اما اگر کودکمان به همین روش عمل کند بشدت عصبانی و ناراحت می‌شویم؛ یعنی اگر اوضاع بر خلاف خواسته کودک شد و به شیوه ما عمل کرد تحمل نمی‌کنیم.

رفتار بی‌عیب و نقص داشتن بسیار سخت است. پس اگر رفتارمان اشکال داشت از کودک معذرت‌خواهی کنید. احساسات نیرو‌های بسیار قوی هستند و حتی بزرگسالان نیز همیشه حریف احساسات خود نمی‌شوند. معذرت‌خواهی نشان می‌دهد که برای اعمال غیرارادی نیز احساس مسوولیت می‌کنیم بسیاری از مشکلات مربوط به امر انضباط، وقتی برخورد ما بیش از حد احساساتی نباشد، حل و فصل می‌شود. وقتی با هیجان زیاد با مشکلات روبه‌رو می‌شویم از راه‌حل دور می‌افتیم. کودکان مقلد به دنیا می‌آیند پس الگوسازی برای کودک و یادگیری آنچه? ما از کودک می‌خواهیم نیاز به تکرار و زمان دارد. زمان وتکرار برای کودک لازم است تا بر اعمال خود مسلط شوند. به اعتقاد کارشناسان تربیت کودک نیازمند یادآوری مکرر است و به قولی کار نیکو?کردن از پر کردن است. باید صبور بود. تربیت درست فرزند مستلزم صرف وقت و انرژی فراوان است.

آموزش نظم

دخالت‌های ناکارآمد

بچه‌ها همدیگر را در خانه دنبال می‌کنند، دور خانه می‌دوند،? فریاد می‌زنند. اغلب والدین احساس می‌کنند در هر وضعیتی باید در کار کودک دخالت کنند. ممکن است بچه‌ها کارهای آزاردهنده زیادی بکنند. برای مثال آب را در ظروف مختلفی بریزند. پیش از سرزنش به یاد بیاورید که او کودکی با حس کنجکاوی قوی است که حرکت مایعات برایش جالب می‌آید. یا گاهی دنبال جلب توجه شما?ست. در عکس‌العمل خود دقت کنید و به قول روان‌شناسان کودک، وقتی خطر جانی در میان نباشد سعی کنید تماشاگر صبوری باشید. اگر کاری می‌کند که مطابق میلتان نیست، دعوایش نکنید؛ ببینید چه اتفاقی می‌افتد اگر ادامه بدهد. واقعا ادامه این کار ختم به فاجعه می‌شود. پس باز صبور باشید، گاه اگر عکس‌العملی نشان ندهید بالاخره ادامه نخواهد داد و از شروع مسابقه دادو فریاد جلوگیری کرده‌اید.

 

وقفه‌های موثر آموزشی

 

وقتی کودک 3 ساله را بعد از دعوا با برادرش روانه اتاقش می‌کنید، شروع به داد و فریاد می‌کند و با دست به در و دیوار می‌کوبد. این محرومیت موقتی که برای کودک در نظر می‌گیرید به این معنی است که به کودکتان فرصت و زمان می‌دهید تا آرام شود، نه این‌که تنبیه یا مجازات شود. بعضی از کودکان به این روش که در اتاق آرام شوند، بخوبی پاسخ می‌دهند. ولی برخی این روش را پس می‌زنند و آنها را بیقرارتر می‌کند، پس این روش برای آنها رفتار دلخواه شما را آموزش نخواهد داد.

کارشناسان رفتار کودک عمل جایگزینی را پیشنهاد می‌دهند؛ به اعتقادشان به جای این‌که کودک را به اتاقی بفرستید، در همان اتاق و محیطی که هستید با او صحبت نکنید و مدتی آرام باشید. اگر کودک خیلی ناراحت است بغلش کنید تا آرام شود. وقتی کودک آرام شد، به آرامی توضیح دهید که چرا رفتارش درست نبود. اگر آنقدر عصبانی هستید که او را نمی‌توانید آرام کنید، خود از محیط فاصله بگیرید، وقتی آرام و برخود مسلط شدید؛ رفتار مورد انتظارتان را توضیح دهید. جمله‌تان را این گونه شروع کنید که وقتی کسی اسباب بازیت را گرفت به جای زدن چه کار باید کرد.

پیچیدن نسخه‌های مشابه برای کودکان متفاوت

مقایسه کردن کودکان کاملا مخالف ارزش‌های درونی اوست و سرانجامش این است که کودک نتواند خود را ارزشمند بداند. کودکان به خواسته‌های ما پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند. برخی ازکودکان مطیع و فرمانبردارند، آنها به آسانی تغییر دادن عادات و روابطشان را می‌پذیرند. برخی دیگر از کودکان محافظه کارترند و فقط زمانی به تغییر رفتار و عاداتشان دست می‌زنند که به آنها اعتراض و به ترک آن وادارشان کنیم.

برخی با تکرار مداوم می‌آموزند و عده‌ای با تکرار کمتر یا بیشتر. پس روش‌های موثر برای یک کودک برای دیگری کارساز نیست. سعی نکنید روش موثر در یک کودک را در دیگری پیاده کنید. پس هنگام نظم‌آموزی توجه داشته باشید که چه کاری از آنها بر می‌آید و در چه مرحله‌ای از رشد هستند. تنبیه و آگاه‌سازی کودک باید مناسب با سن و خطایش باشد. نظم‌آموزی را مترادف با مجازات نشمرید و دست آخر این‌که، برای پیدا کردن نظم و انضباط هر روز به هنگام رفتار? با کودک?، هدف? را در ذهنتان به‌روشنی ترسیم کنید و در نظر بیاورید، آیا با اجرا و تاکید بر هر رفتار و حرکتتان، به هدف دلخواهتان که همان کودک منظم و مسوول است می‌رسید یا دچار اشتباهات معمول این دوران می‌شوید.

منبع : جام جم




نویسنده : ترنم در تاریخ چهارشنبه 91/6/15

 

                                                                                                            

 وقوع انقلاب اسلامی و عضویت ایران
در سپتامبر 1961 اولین اجلاس کشورهای موسوم به جنبش عدم تعهد به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون برقراری صلح و امنیت بین المللی، همکاری  های بین المللی و بهبود وضعیت اقتصادی در بلگراد برگزار گردید و به طور رسمی جنبش عدم تعهد اعلام وجود کرد.
ایران تا سال 1357 و به دلیل عضویت در پیمان سنتو و وابستگی به جبهه آمریکا و غرب، نمی توانست به عضویت این جنبش درآید، اما با وقوع انقلاب اسلامی و مطرح شدن شعار "نه شرقی نه غربی" توسط امام خمینی (ره)، نزدیکی این جنبش و انقلاب اسلامی هرچه بیشتر نمایان شد و جمهوری اسلامی، در ششمین نشست سران جنبش عدم تعهد که در سال 1358 و در هاوانا برگزار شد، به عضویت رسمی این جنبش درآمد.
شانزدهمین اجلاس در تهران
 شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در شهریورماه 1391در تهران برگزار می­شود. این اجلاس، بزرگترین همایش بین­ المللی طول تاریخ جمهوری اسلامی است که 118 کشور عضو جنبش عدم تعهد و 18 کشور و 7 سازمان بین­ المللی و منطقه­ای به عنوان ناظر در آن شرکت دارند. در این اجلاس که طی 6 روز برگزار خواهد شد،   در این اجلاس، حدود 7 هزار نفر شرکت خواهند داشت و هزینه برگزاری این اجلاس، توسط هئیت­های شرکت­کننده پرداخت می­شود و حتی جنبه ارزآوری نیز برای کشور خواهد داشت. برای برگزاری این اجلاس، 200 خودروی تشریفات از طریق یکی از کشورهای همسایه خریداری شده است . 
 
نتایج این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایران
1.با برگزاری این اجلاس در تهران، یکی از بزرگترین حربه­ های غرب برای تبلیغات رسانه­ های علیه جمهوری اسلامی ایران تاحد زیادی خنثی خواهد شد. برگزاری این اجلاس، در فضای بین­ المللی نشان­ دهنده قدرت دیپلماتیک و اثرگذار ایران است و می­تواند قدرت جمهوری اسلامی در عرصه حل و فصل و مدیریت فضای بین­ الملل را به نمایش بگذارد.
2.انقلاب­هایی که طی حدود یک سال و نیم گذشته در خاورمیانه به وجود آمده است، یکی از نقاط عطف تاریخی از لحاظ توجه به الگوی جمهوری اسلامی و مردم سالاری اسلامی می­باشد. در اجلاس تهران اکثر کشورهای منطقه حضور دارند و این حضور حداکثری می­تواند برای جمهوری اسلامی، زمینه­ سازی بیشتری برای مدیریت تحولات منطقه فراهم کند.
3.حضور حدود 140 کشور در اجلاس تهران، یک فرصت مناسب برای ایران است که بتواند در زمینه­ های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به برقراری رابطه با این کشورها بپردازد و از این طریق، برخی از مشکلات ناشی از تحریم از سوی شورای امنیت و آمریکا را بی­ اثر سازد.
4.با تصویب پیشنهاد کشورمان جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ریاست سه ساله بر جنبش عدم تعهد سال  های 1391 تا 1394 از هم اینک به مدت 9 سال عضو تروئیکای جنبش عدم تعهد می باشد. تروئیکای جنبش عدم تعهد متشکل از روسای سابق، کنونی و آتی جنبش از اهمیت بسیاری در پیشبرد تصمیمات و مواضع جنبش در عرصه بین المللی برخوردار است. حضور جمهوری اسلامی ایران در تروئیکای جنبش فرصت­های مناسبی را برای ارتقای نقش کشورمان برای پیشبرد اهداف و مواضع اصولی جنبش عدم تعهد فراهم می­کند و باعث تقویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی خواهد شد.
5.کشورهای غربی در ابتدا فشارهای سنگینی را بر جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس انرژی اتمی وارد نمودند و با فضاسازی منفی و مغرضانه و سیاسی کردن پرونده هسته  ای کشورمان این موضوع را به شورای امنیت ارجاع دادند. وزارت امور خارجه فعالیت گسترده  ای در جلب حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه صلح آمیز هسته  ای کشورمان آغاز نمود که نتایج مثبتی به همراه داشت. بیانیه تروئیکای جنبش عدم تعهد، بیانیه  های متعدد گروه عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه اجلاس وزرای خارجه دفتر هماهنگی جنبش در پوتراجایای مالزی در سال 1385، بیانیه چهاردهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا در سال 1385، هم چنین بیانیه پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در تهران در سال 1387 در حمایت از برنامه هسته  یی کشورمان از جمله نتایج مثبت اقدامات وزارت امور خارجه بوده است.
6.بیانیه پایانی اجلاس سران عدم تعهد هرچند جزء بیانیه­های الزام­آور بین­المللی تلقی نمی­شود، اما جزء مهم  ترین بیانیه­های بین­المللی است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به میزبانی و قدرت دیپلماتیک خود، می­تواند از ظرفیت این بیانیه استفاده کند.



نویسنده : ترنم در تاریخ پنج شنبه 91/6/9
خبرخوان سایت
دوستان من
  1. خانواده ی خانه
    فرزانگان امیدوار
    شین مثل شعور
    خورشید تابنده عشق
    ###@وطنم جزین@###
    شهر عشق
    من وآینده من
    برادرم ... جایت همیشه سبز ...
    PARSTIN ... MUSIC
    جاده های مه آلود
    لنگه کفش
    کلبه بصیرت
    بلوچستان
    هم نفس
    سیب خیال
    آسمون آبی چهاربرج
    محفل آشنایان((IMAN))
    ««««« شب های تهران »»»»»
    نشریه حضور
    جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
    نگاهی نو به مشاوره
    سرچشمه عدالت و فضیـلت ؛ امام مهــدی علیه السلام
    ساده دل
    تصویر سازی و طراحی کتاب کودک 09128546268 09128546268
    ****شهرستان بجنورد****
    عشق الهی
    آقاشیر
    اتشنشانی بنادر کشور
    برترین لحظه ها
    وبلاگ مسجد و دارالشفاء صاحب الزمان علیه السلام کوی راه حق اصفهان
    هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر
    نمایندگی دوربین های مداربسته
    طراوت باران
    السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
    مینودشت
    عشق مشعلدار
    سارا احمدی
    بیصدا ترازسکوت...
    دیوانه
    ►▌ رنگارنگ ▌ ◄
    .: شهر عشق :.
    پیامنمای جامع
    بوی سیب
    هدهد
    کارشناس مدیریت دولتی
    پاتوق دوستان
    بنده ی ناچیز خدا
    رفقا
    خدا میدونی دوستت دارم؟؟؟
    ردِ پای خط خطی های من
    دوستدار علمدار
    دلتنگ احساس تو
    نور اهلبیت (ع)
    پایگاه مرجع شهیدان باکری
    ستاره سهیل
    انسان جاری
    غزل عشق
    خون شهدا
    پرستاری 91
    جرعه ای از شراب عشق
    حضورعشق
    مرام و معرفت
    صدای دل...
    شبستان
    دل شکســــته
    سه قدم مانده به....
    یامهدی
    به‌دونه
    دل نوشته
    دفتر تقدیر
    S&N 0511
    خدمات کامپیوتری ولیعصر (عج) روستای باغ آسیا
    عشق
    ترخون
    Manna
    دریایی از غم
    بیانات و سخنان رهبری
    ارواحنا فداک یا زینب
    دلنوشته های من
    اواز قطره
    گل یا پوچ2؟
    یه دختره تنها
    جون عزیزت بیاتو...
    به نام خدا
    بزرگترین سایت خنده بازار.خنده. شوخی. طنز.خنده دار
    رویای بارانی
    ऌ عاشق بی معشوق ऌ
    تـــــــکـــبـــیــر
    گل خشک
    جیغ بنفش در ساعت 25
    ستاره طلایی
    آن دنیا 13
    جایی برای خنده وشادی و تفریح
    عاشق روح الله
    تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
    I AM WHAT I AM
    نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
    من،منم.من مثل هیچکس نیستم
    Tarranome Ziba
    شاه تور
    هر چی تو فکرته
    غزلیات محسن نصیری(هامون)
    ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ
    ایـــــــران آزاد
    wanted
    ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن
    دهکده علم و فناوری
    دُرُخـــــــــــــــــــــــش
    وبلاگ دختر بسرای باحال ایرونی
    عشق یعنی ...
    رهبرم سید علی
    اخراجیها
    به یادتم
    شب های دلتنگی تو
    روان شناسی * 心理学 * psychology
    دوستانه
    زنگ تفریح
    هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
    نیلوفر مرداب
    مهربانی
    آزاد
    •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
    محبین
    دردودل
    ღஜღمطالب و عکس های جالب و زیبا و دیدنی
    عشق به خدا ادامه داره
    عرفان وادب
    .:: مــــهــــــدویــــــــت ::.
    allah is my lord
    یک عاشقانه ی ساده برای من......
    خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
    ღღدخــــتــــــرصــــورتـــــیღღ
    مهدی یاران
    علمی/مدارات الکترونیک/تازه های فناوری اطلاعات
    جوک ، اس ام اس ، عکس باحال
    بهار عشق
    عشق بزرگ ترین دروغ دنیاست
    دل شکسته
    دوستی
    یاس...
    دو دو(دایی) اری
    تنها تر از همیشه
    آموزش گام به گام هنر جدید ربان دوزی
    رضا ب.ی.م.ک.س.
    ღ♥ღ من و تو ღ♥ღ
    آتش دل
    یاور 313
    رویایی زندگی کردن...
    نسیم لوکس ...... یزد
    پر شکسته
    تینا
    دختران حوا
    ردپای عشق
    کفر نامه کارو
    ... فقط حرف حساب
    ►▌ ....عسا قلم....▌ ◄
    عاشقی
    لبخندکودکی
    عشق پنهان
    قوطی عطار
    کافه ترانزیــــــــت
    طراحی چهره
    Chamran University Accounting Association
    جامع ترین وبلاگ خبری
    پیامبران عفاف
    بهترین دوست
    پنجــــــره هایــ بستهـــ
    فروش خوکچه هندی
    فقط خدا
    داستان یک روز
    خبرهای ورزشی
    fall in love
    مناجات با عشق
    فهادانــ
    شیدایی
    هرچه دل تنگم بخواهد
    معرکه همون قلقلک
    سرباز ولایت
    فقط من برای تو
    bestha
    your memoirs
    شورای شهراندیشه
    پایان من
    کهکشان
    زازران
    من وتو
    هیئت عزاداری آسمانیان فاطمه زهرا
    اسراء
    * امام مبین *
    قصر حبـابی
    منتظر
    دهاتی
    fazestan
    دل سوخته
    رویای زیبا ...
    شاخه نبات
    کشتی کج
    سحر
    شاهراه عشق علم معرفت
    غریب مادر
    ایـــــــــــران مــــــــن
    باران
    طراحی سایت
    صدای پای انتظار
    جنبش اینترنتی
    فدائیان تو
    سیب سرخ
    مهدی یاران
    مقام معظم رهبری
    شیعه شناسی
    دل نوشته
    کلوب آگهی
    مجله شبانه باشگاه خبرنگاران
    ::عمار ولایت::
    تی شرت محرم
    4دیواری عشق
    خداحافظ عشق
    ⓿⏝⓿عاشق یک لحظه نگاهت ⓿⏝⓿
    عاشقانه های یه خل و چل
    دانلود رمان های ایرانی و عاشقانه
    رسانه فرهنگی موسیقی مـــلـــودیـــ ها!
    خیلی هم عالی
    حقانیت حضرت امیر
    آموزش خیاطی
    آموزش تست زدن کنکور
    انجمن وبلاگنویسان مشهد
    *** SoKoOtE MaHz ***
    همیشه ابری
    آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید
    جالب انگیزناک
    معماری نوین
    هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
    °°FoReVEr••
    معماری
  2. آپلود عکس
  3. طراحی اختصاصی قالب
  4. ابزار وبلاگ
  5. ابزار وبلاگ
  6. نایت ملودی
پیوندهای روزانه
آرشیو سایت
سایر امکانات
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 242834