سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکى از اساسى‏ ترین کارها براى اینکه ما جلوى اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافیگرى نباشند.

چطور میتوانیم اگر خودمان اهل اسراف باشیم، به مردم بگوئیم اسراف نکنید؛ «أ تأمرون النّاس بالبرّ و تنسون انفسکم»؛(1) «یا أیّها الّذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون. کبر مقتا عند اللَّه ان تقولوا ما لا تفعلون».(2)

اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادى انتخاب کنیم که مردمى باشند، ساده‏زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمى است. آگاهانه بگردید؛ برسید؛ و به آنچه که رسیدید و تشخیص دادید، با قصد قربت اقدام کنید؛ با قصد قربت پاى صندوق انتخابات بروید و خداى متعال اجر خواهد داد.

1) بقره: 44
2) صف: 2 و 3

منبع : /tree/index.php?catid=71&nodeid=11652




نویسنده : ترنم در تاریخ دوشنبه 92/2/30

مردم سعى کنند صالح‏ترین را انتخاب کنند. آن کسانى که نامزد ریاست جمهورى میشوند و در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار میگیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام میکند، اینها همه‏شان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‏ترین را پیدا کنید. این جا جائى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.
بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل‏پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. اینى که ما گفتیم امسال، سال حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف است، یعنى امسال سالى است که ملت ایران تصمیم بگیرد که با اسراف مبارزه کند. نمیگوئیم بکلى و یکباره و در طول یک سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقع‏ بین‏تر از این هستیم؛ میدانیم این کار مال سالیان پى در پى است و باید کار بشود تا به این فرهنگ برسیم؛ باید این کار را شروع کنیم.

منبع : /tree/index.php?catid=71&nodeid=11652




نویسنده : ترنم در تاریخ دوشنبه 92/2/30

ثمره مردم سالاری دینی                                                           

 

انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‏ ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‏ ها، انتخابات است.

مردم ‏سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم‏سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‏ ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‏سالاری، عامل پایداری ملت ایران است.

این‌که شما توانسته‏ اید در طول این سی‌سال از نهیب ابرقدرت‌ها نترسید، این‌که ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‏ ی اساسی به شما بزنند، این‌که جوانان کشور در ورود به میدان‌های گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان می‌دهند، ناشی از مردم‏سالاری دینی است.

بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) 1388/1/1

****************************

هدیه امام

انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‌ی اسلام به ملت ماست.

امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‌ها و خاطره‌ها به شکل خلافت‌های موروثی به یادگار مانده بود؛

خیال می‌کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‌رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‌شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامی به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‌ی ما تحقق بخشید.

بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 1384/3/1

**************************

من عرض می‌کنم: همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله‏ ی اول در انتخابات، مسئله‏ ی انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‏ ی اول، مسئله‏ ی حضور شماست.

حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‏ های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‏ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف میکند. این یک مسئله‏ ی بسیار مهم است؛ پس مسئله‏ ی اول، شرکت در انتخابات است.

بیانات در جمع مردم استان کردستان‏ در میدان آزادی سنندج 22/2/88

*****************************************

  

برای حضور حداکثری تلاش کنید

مسأله‌ی اول، مشارکت است. در زمینه‌ی مشارکت مردم، هر طور که می‌توانید، روی خانواده‌ها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکی از اساسی‌ترین مسائل است.

حضور مردم برای پیشرفت و صیانت کشور لازم است.

نه این‌که اگر عده‌ی زیادی شرکت نکردند، این‌ها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به‌هیچ‌وجه این‌طوری نیست. آن‌هایی که به‌خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی‌آیند، درصد خیلی کمی‌اند ، یک‌عده به‌خاطر بی‌حالی نمی‌آیند؛ یک‌عده به‌خاطر بی‌حوصلگی نمی‌آیند؛ یک‌عده روز جمعه کار دیگری دارند و نمی‌آیند؛ این‌ها را شما راه بیندازید. والا کسانی‌که معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دلشان برای بیگانگان و نفوذ آن‌ها پر می‌زند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمی‌اند.

بیانات در دیدار دانشجویان بسیجی 5/3/84

******************************************

رای دادند تا نه بگویند

این‌ها هیچ‌وقت دست از بدگویی کردن نسبت به جمهوری اسلامی و هر تشکیلاتی در دنیا که با آن موافق نباشند، برنمی‌دارند.اگر مردم ایران در یک انتخابات پرشور شرکت کنند، یک‌طور حرف می‌زنند؛ اگر شرکت نکنند، یک‌طور دیگر حرف می‌زنند…

در انتخابات دوم خرداد سال هفتادوشش- که انتخابات پرشوری شد؛ جمعیت عظیمی شرکت کردند که البته بی‌سابقه نبود و آن درصد قبلاً هم در بعضی از انتخابات‌های دیگر شرکت کرده بودند؛ اما در آن انتخابات درصد بسیار خوبی شرکت کردند- رادیوهای بیگانه گفتند ملت ایران جمع شدند و رأی در صندوق‌ها ریختند، برای این‌که به جمهوری اسلامی بگویند نه!

شما را به خدا ببینید؛ مردم به دعوت رهبری، نظام و مسؤولان آمدند و مسؤولی را برای جمهوری اسلامی انتخاب کردند. وقتی که شلوغ بود و جمعیت پای صندوق‌ها با درصد بالا شرکت کردند، آن‌طور گفتند؛ در انتخابات شوراها هم که در شهرهای بزرگ، مخصوصاً تهران، شرکت مردم خیلی پایین بود، باز گفتند مردم شرکت نکردند؛ یعنی به جمهوری اسلامی گفتند نه! بنابراین و به‌نظر آن‌ها اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، گفته‌اند نه؛ اگر شرکت هم نکنند، گفته‌اند نه! تبلیغات دشمن این‌گونه است. هرچه هم مردم شرکت کنند، تبلیغات دشمن هست.

دیدار استادان و دانشجویان قزوین 26/9/82

**************************************

انتخابات آبروی ملی

درست در نقطه‏ ی مقابل خواست دشمنان، همه‏ ی ما باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشیم. انتخابات آبروی ملی ماست؛ انتخابات یکی از شاخص‌های رشد ملی ماست؛ انتخابات وسیله‏ ای برای عزت ملی است. وقتی ببینند که ملت ایران با شور و با شعور و با درک کامل و آگاهی پای صندوق‌های رأی می‌روند، معنایش چیست؟ معنایش این است ملت برای خود حق و توان تصمیم‏گیری قائل است؛ می‌خواهد در آینده‏ ی کشور اثر بگذارد و مسئولان کشور و مدیران اصلی کشور را انتخاب کند.

بیانات در جمع مردم استان کردستان‏ در میدان آزادی سنندج 22/2/88

******************************************

سرمایه های انسانی

 

انتخابات سرمایه‏ گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل این‌که شما سرمایه‏ ی سنگین و عظیمی را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است. ملت ایران سرمایه‏ گذاری عظیمی را می‌کند، سپرده‏ گذاری بزرگی را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد.

آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‏ گذاری و سپرده‏ گذاری. هر رأیی که شما در صندوق می‏اندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین می‌کنید. یک رأی هم اهمیت دارد.

هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد.

بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) 1/1/88




نویسنده : ترنم در تاریخ چهارشنبه 92/2/25

انتخابات در کشور ما، نه یک امر نمایشی است، بلکه نمایشگاهی برای نشان دادن عزم، رشد دینی، استقامت، دانایی و هوشیاری ملّت ایران است که نشانگر پایبندی مردم به نظام مردم سالاری دینی است.

در نظام اسلامی، تمامی اعمال انسان باید با بصیرت و شناخت صحیح و منطقی همراه باشد و این زمانی اتفاق می‌‍‌افتد که معیارها و ملاکها رعایت شود. این شناخت در بعضی از اعمال اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که انتخاب افرادی به عنوان حافظ بیت المال و منافع حکومت اسلامی و مردم از این مقوله است.
مقام معظم رهبری حفظه الله در مقاطع مختلف، با فرا رسیدن زمان انتخابات، اعم از انتخابات شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، بیانات مهمی داشته‌اند. ایشان انتخابات را بسیار پر اهمیت ارزیابی کرده، می‌فرمایند: «شرکت در انتخابات بارزترین مظهر حضور مردم در صحنه و پشتوانة عظیم انقلاب و کشور است و می‌تواند همچون سنگری مستحکم سرنوشت ملت و کشور را از هر آسیبی مصون سازد و دشمنان را از تعرض و گستاخی باز دارد.»

آگاهی ملی، حکومت مردمی
مردم نباید از تحولات کشور بی‌خبر باشند؛ چراکه حکومت اسلامی حکومتی مردمی بوده و حضور و شرکت مردم در مسائل علمی، اقتصادی، سیاسی و... در پیشرفت کشور بسیار مهم است. «مردم سالارى دینى با شرکت مردم، حضور مردم، ارادة مردم، ارتباط فکرى و عقلانى و عاطفى مردم با تحولات کشور صورت می ‌گیرد. این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانى و مشارکت وسیع مردم، ممکن نیست.»
انتخابات یکى از میدانهاى مهم هم ‌بستگى است. انتخابات آبروى ملى ماست. انتخابات یکى از شاخصه ‌هاى رشد ملى ماست. انتخابات وسیله اى براى عزت ملى است. وقتى ببینند که ملت ایران با شور و شعور و با درک کامل و آگاهى پاى صندوقهاى رأى می‌روند، معنایش چیست؟ معنایش این است که ملت براى خود حق و توان تصمیم گیرى قائل است و می ‌خواهد در آیندة کشور اثر بگذارد و مسئولان و مدیران اصلى کشور را انتخاب کند.

حضور مردمی یک فریضه سیاسی
انتخابات یکی از شاخصه هاى مهم پیروزى ملت ایران و یکى از نمونه هاى عظمت این نظام است و نماد حرکت اسلامى در کشور و هدیة اسلام به ملت ایران است.
مقام معظم رهبری حفظه الله در تمام سخنرانیهای خود مهم ‌ترین مسئلة انتخابات را حضور مردم در پای صندوقهای رأی معرفی کرده، آن را فریضة سیاسی و دینی و جهاد در راه خدا می‌دانند که نزد خدای متعال اجر دارد؛ ولو انسان در تشخیص اشتباه کرده باشد. مثل اینکه انسانى بدن خود را با ویتامین و غذاهاى مقوى تقویت کند، آنگاه دیگر میکروبها نمی ‌توانند در آن بدن نفوذ کنند و اگر دشمنى حمله کند، می‌تواند از خودش دفاع کند.
ایشان معتقد است: «انتخابات سرمایه گذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایة سنگین و عظیمى را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می ‌کند و شما از سودش استفاده می ‌کنید. انتخابات یک چنین چیزى است. ملت ایران سرمایه گذارى عظیمى می‌کند، سپرده گذارى بزرگى را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آرای یکایک شما مردم سهمى است از همان سرمایه گذارى و سپرده گذارى. هر رأیى که شما در صندوق مى اندازید، مثل این است که بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین می ‌کنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد و براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت.»
دشمنان اسلام و ایران در 34 سال پس از انقلاب انواع شیطنتها را از جمله تحریم‌های اقتصادی، جنگ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فشارهای سیاسی، تهاجم فرهنگی و انواع فتنه‌ها از جمله فتنه انتخابات سال 1388 و... را برای از بین بردن اسلام و حکومت اسلامی بکار برده‌اند؛ اما مردم ایران با رهبری مرجعیت آگاه و بیدار و با سلاح ایمان و توکل به حضرت حق به جنگ با این کفار رفته، پیوسته پیروز نهایی این میدان بوده ‌اند‌ و قطعاً دشمن بازندة این میدان بوده است: (قُلْ یَا قَوْمِ اعْمَلُواْ عَلىَ مَکاَنَتِکُمْ إِنىّ عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَکُونُ لَهُ عَقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُون «بگو: ای مردم! شما هرچه بر مکانت و دلخواه خود دارید انجام دهید، که من نیز انجام دهنده ‌ام و در آینده خواهید فهمید که برای چه کسی جهنم در عاقبت خانة او خواهد بود و خداوند ظالمین را رستگار نخواهد کرد.»
مقام عظمای ولایت حفظه الله معتقد است دشمنان به شدت در کم رنگ شدن این فریضه تلاش می‌کنند و می‌خواهند که ملت انتخابات نداشته باشد و البته مردم ایران مثل همیشه برای ادای این فریضه و کوری چشم دشمنانشان، پای صندوقهای رأی حاضر می‌شوند.
عده‌ای می‌گویند تبلیغات و شخصیت موجه افراد به‌گونه‌ای است که انسان دچار شک و تردید می‌شود. افرادی که سالها در خط مقدم انقلاب بوده ‌اند، یا سالها در زندانهای رژیم شاهنشاهی شکنجه شده‌اند؛ اما امروز حرفهایی دربارة آنها گفته می‌شود که تصمیم ‌گیری دربارة رأی دادن به آنها را بسیار مشکل می ‌کند. در این موارد چه باید کرد؟ جهت رسیدن به جواب، لحظاتی در پای درس امیرالمومنین علیه السلام زانوی ادب می‌زنیم:
«حارث» از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام به حضرت عرض کرد: دشمنی شیعیانت بر در خانه ‌ات مرا می‌سوزاند که عده ‌ای تو را خدا می ‌خوانند، عده‌ای میانه و عده‎ای دربارة تو سرگردانند و شک دارند. حضرت فرمود: بهترین شیعیان من دستة وسط می ‌باشند... عرض کرد: پدر و مادرم قربانت! چه می ‌شود اگر شک را از دل ما بزدایی و ما را بینا کنی و وظیفة ما را مشخص نمایی؟ فرمود: «این امری است پوشیده بر تو، دین خدا به ‌مردان شناخته نمی‌شود؛ بلکه به ‌نشانة حق شناخته می ‌گردد. اى حارث! حق را بشناس، بعد اهل حق را خواهى شناخت. »

انتخاب آگاهانه، انتخاب بهترین
از آنجا که در حکومت اسلامی شورای نگهبان افراد را تأیید یا رد صلاحیت می‌کند، هرگاه افرادی را تأیید کند، نمی‌توان آنها را به دو دسته حق و باطل تقسیم کرد و باید به اصلح و غیراصلح تقسیم نمود؛ و به علت مهم بودن آن، دقت و توجه زیادی لازم است، از اینرو سفارش دیگر رهبر معظم انقلاب حفظه الله، در کنار حضور آگاهانة ملت این است که برای دادن رأی به اصلح تحقیق کنند و از روی علم و آگاهی رأی دهند.
«هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند. بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب. دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند.» «به کسى گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیاى مردم، به معیشت مردم، به آیندة مردم و به عزت مردم اهمیت مى دهد.
ایشان خود در بیان کاندیدای اصلح، رعایت چهار شرط: تدین، کارآمدی، دلسوزی و شجاعت را ضروری می‌دانند.
ممکن است این سؤال به ذهن برسد که در حکومت اسلامی، شورای نگهبان کاندیداهای دارای شرایط را انتخاب می‌کند، پس چرا رهبر انقلاب حفظه الله این‌قدر بر انتخاب اصلح تاکید دارند؟ آیا تحقیقات و بررسیهای شورای نگهبان به حدی نیست که مردم به دنبال کاندیدای خوب و مردمی باشند؟ آیا ذره‌بین شورای نگهبان نمی ‌تواند شخصیت و صلاحیت کاندیدا را درست تشخیص دهد؟
مقام معظم رهبری حفظه الله می ‌فرمایند: «آن کسانی که در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار می ‌گیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام می ‌کند، اینها همه شان صالحند؛ اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح ترین را پیدا کنید. اینجا جایى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفا کنیم. دنبال حداکثر باشید و بهترین را انتخاب کنید.»
کاندیدای اصلح از نظر مقام معظم رهبری حفظه الله
همان طور که اشاره شد، مقام معظم رهبری حفظه الله در ضمن بیانات خود، کاندیدای اصلح را با چهار نشانه و محور معرفی فرمودند که به هر کدام اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم:
ز اکسیر ولایت بایدت درمان کنى جان را
گذر از جسم و از جان گر نخواهى هیچ درمان را
به کشتى ‌بان تمسک جو که ایمن از خطر گردى
به غیر از این نشاید ایمنى از غرق طوفان را

1. تدین:
 یکی از مهم ‌ترین معیارهای انتخاب فرد، تدین و ایمان اوست. هر چند کاندیدا عالم ‌ترین و متخصص‌ترین فرد بوده باشد؛ ولی اگر ایمان او ضعیف باشد، ممکن است مردم را در طوفان بی‌ایمانی غرق کند؛ چراکه: (وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات)؛ «آنان که راه کفر گزیدند، یاران ایشان طاغوت (شیاطین و دیوها)یند که آنها را از عالم نور به تاریکیهاى گمراهى در افکنند.»
برای تدین مصادیق مختلفی وجود دارد که به اختصار به آنها می‌پردازیم:
الف. انجام تکلیف شرعی: انسان متدین سعی می‌کند همیشه به تکالیف شرعی خود عمل کند؛ چراکه ایمان «عقیدة قلبى، اقرار به زبان و عمل به اعضا» است. انتخابات یکی از این تکالیف است که عمل به آن واجب و لازم می ‌باشد. رهبر معظم حفظه الله می‌فرمایند: «...پای صندوقهای رأی بروند! همه بروند، همه رأی بدهند و طبق تشخیص خودشان عمل کنند و سهم خودشان را در ادارة کشور و در تعیین مدیریت عالی اجرایی کشور به عهده بگیرند. این یک حق و در عین حال یک تکلیف است.»

ب. حسن استفاده، نه سوء استفاده: حبّ قدرت و ثروت در انسان متدین جایی ندارد و مؤمن راستین قدرت و ثروت را وسیله‌ای برای انجام وظیفه در سطح گسترده ‌تر و خدمت به بندگان خدا می‌بیند. رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی رحمه الله در زمان حیات، خود را نه رهبر؛ بلکه خادم ملت معرفی می ‌کردند، البته کسانی که برای قدرت و رسیدن به ثروت بخواهند مسئولیت ملتی را به عهده بگیرند، خداوند به راحتی از آنها نمی‌گذرد. رهبر معظم انقلاب حفظه الله نفوذ صاحبان قدرت و ثروت را خطری بسیار بزرگ دانسته، افزودند: «اگر کسی بخاطر تأمین نمایندگی در مجلس بعدی به صاحبان ثروت و قدرت نزدیک شود، خدا از این کار بسیار زشت نمی ‌گذرد و انتقام الهی، حتماً بر سرنوشت او اثر خواهد گذاشت. ضمن اینکه این گونه کارها بر جامعه هم اثر منفی می ‌گذارد.»

ج. ترویج اصول: معیار دیگر تدین در افراد، ترویج اصول اسلامی است. کسی را می ‌توان متدین و مؤمن نامید که: «پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نمایندة خوبى نخواهد بود. نمایندة ملت در واقع نخواهد بود.»
حضرت آیت الله خامنه ‌ای در تکمیل معیارهای انتخاب صالح ‌ترین فرد به ریاست جمهوری «روی کار آمدن کسانی که به جای پیروی از راه امام و ترویج اصول بخواهند با تملق گویی دولتهای مستکبر غربی به خیال خود موقعیتی برای ایران دست و پا کنند را یک مصیبت برای ملت دانستند.»

د. صلاحیت اخلاقی: کسی که با خط زیبا بر خط اول صفحة دلش نوشته است: (أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی)؛«آیا نمی ‌دانید که خدا می ‌بیند؟» و دائماً خود را در محضر حق تعالی می‌بیند و می‌داند، زیر ذره‌بین عدالت الهی قرار دارد، پس در همه حال سعی می کند اخلاقیات را رعایت کند، از اینرو رهبر فرزانة انقلاب حفظه الله می‌فرماید: «صلاحیت اخلاقى لازم است و همه باید روى این بُعد حساس باشند.»

هـ . تقوای الهی: رهبر معظم انقلاب حفظه الله معتقدند که مدیر خوب باید دارای شئوناتی باشد، از جمله: «حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاکیزگى در عمل است. اجتناب از هرگونه - خداى ناکرده - اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیراخلاقى است. این، شأن سوم است. مدیر خوب، مدیرى است که هر کارى را به عهده مى‌گیرد، با رعایت اصول اخلاقى صحیح انجام دهد. در نظام اسلامى چیزى که به شدّت با آن مقابله مى‌شود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست این‌طور مقابله نمى‌شود که با عمل غیر صحیح و عمل غیراخلاقى و - خداى ناکرده - رسوخ فساد مبارزه مى‌شود. چیزى که امروز در دوران بازسازى مسئولین کشور، همکاران دولت، مدیران درجة دو و سه در دستگاههاى دولتى، تا پایین‌ترین رده‌ها باید با دقّت مراقب باشند این است که در این دوران بدانند خطر رسوخ و نفوذ فساد جدّى و فلج کننده است. واقعاً فلج کننده است! در این کار، فساد که نمى‌گوید «من فسادم»! فرد مفسدى که دیگران را به وادى فساد مى‌کشاند؛ فساد مالى، فساد کارى، قرارهاى نامشروع و ناموجّه در زمینه‌هاى مسائل کارى، کسى که انسان را تشویق مى‌کند و مى‌لغزاند به این سمت، از اول نمى‌گوید «من آمدم که شما را فاسد کنم.» اوّل با یک عنوان موجّه، با یک چیز کوچک وارد میدان مى‌شود. انسان است و آسیب‌پذیرىِ شدید. انسان، به شدت آسیب‌پذیر است، لذا خیلى باید مراقب بود.»

2. کارآمدی
الف. وظیفة نماینده
بر تو می‌باشد که با اصلح شوى
با على در هر مقامى مع  شوى
«من با خودِ نماینده هاى محترم در دوره هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانمهاى نماینده! وظیفة نماینده این نیست که وعدة عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقة انتخابى خود به مردم بدهد. اینها کار اجرایى است، کار دولت است. وظیفة نماینده این است که بتواند قانون مورد نیاز کشور را پیدا کند، آن قانون را جعل کند. وقتى قانون شد - یعنى قاعده اى گذاشته می ‌شود - دستگاههاى اجرایى و قضایى مجبورند بر طبق قانون عمل بکنند و عمل می ‌کنند. وعده هاى غیر عملى دادن، وعده هاى بزرگ دادن، اینها ملاک نیست. باید مردم را متوجه کنند. گاهى علامت منفى هم هست.»

ب. باز کردن گره کار مردم: ایشان یکی دیگر از معیارهای مدیر خوب و قابل را این گونه بیان می‌فرمایند: «کسی که بتواند گره هاى زندگى مردم را در دوران کنونى باز کند، وظایف این دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل کند.»

ج. بالا بردن توان کشور: رهبر انقلاب حفظه الله به نامزدها توصیه‌ای مهم دارند و می ‌فرمایند: «کسانى که براى انتخابات خود را نامزد می ‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله اى است براى بالا بردن توان کشور، براى آبرومند کردن ملت. انتخابات فقط ابزارى براى قدرت طلبى نیست. اگر بناست این انتخابات براى اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستى به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند. لذا مردم در انتخاب نامزد مورد نظر خود باید ببینند آیا این شخص در تبلیغات، اظهارات و حضورش به این نکته اشاره می ‌کند یا خیر؟

هـ . علاقه به کار: صلاح، امنیت، شناختن کار، علاقه به انجام کار و رعایت تقوا و طهارت در تمام رده‌ها لازم است.

و. لیاقت: «قَالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ وَ هُوَ یَرَى أَنَّ فِیهِمْ مَنْ هُوَ اَفْضَلُ مِنْهُ، فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُسْلِمِینَ؛35 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آن کس که خود را بر مسلمانان مقدم بدارد، در صورتى که مى داند در میان مردم کسى برتر از او وجود دارد، به خدا و رسولش و به مسلمانان خیانت کرده است.»
رهبر فرزانة انقلاب حفظه الله کسی را که لیاقت و کفایت امری را نداشته؛ اما مدیریت آن را به دست گیرد، عملی غیرمشروع دانسته و معتقدند که این شخص باید: «براى نفس کار و عمل آماده باشد. تنبلى و بى‌حالى و سهل‌انگارى و کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، اوّلین بلایى است که ممکن است یک مدیر را از صلاحیت کافى و لازم ساقط کند. جدّى بودن در کار، آرام نداشتن براى کار، احساس مسئولیت براى اصل اقدام و کار و وظیفه‌اى که بر عهده گرفته، بسیار مهم است. به همین جهت هم هست که اگر کسى واقعاً در بخشى از بخشهاى کشور احساس مى‌کند که کفایت لازم براى این کار را ندارد، معلوم نیست که پذیرش آن کار مشروع باشد؛ چون قبول این کار به معناى این است که تعهّد کند و بپذیرد که این کار را به انجام برساند. این، بدون کفایت و لیاقت امکان ‌پذیر نیست.»36

ز. عدالت در کار: «اعماق کشور و روستاهاى دورافتاده براى او با تهران تفاوتى نداشته باشد. حق مردم شهرهاى بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد. بتواند براى رفع تبعیض و پُر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند.»

ح. مدیریت سالم: «[شرط نمایندگی] آمادگى و استعداد و تعهّد براى انجام کار است، به همان نحوى که سیاستهاى کلّى و برنامه‌هاى اساسى کشور آن را اقتضا مى‌کند. اگر کشور سیاست مشخّصى را در مقوله‌اى پذیرفته است، کسى که اجراى بخشى از بخشهاى کشور را مى‌پذیرد، باید آن را در همان جهت به کار و به همان سمت و با همان هدف پیش ببرد و هدایت کند؛ ولو خود او آن سیاست را به طور کامل تثبیت نکرده باشد. اگر چه، در صورتى که مجرى آن سیاست را قبول نداشته باشد، معلوم نیست چقدر بتواند این کار را به درستى انجام دهد؛ ولى به ‌هرحال، آنکه لازم و اساسى است این است که مدیر، مسئول یا وزیرى که این مسئولیت را بر عهده گرفته، کار را در جهت آن سیاستهاى پذیرفته شده که سیاستگذاران در هر بخش انجام داده‌اند، پیش ببرد.»

ط. نشاط کاری: «نگاه کنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه کسى کفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مى تواند وارد این میدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم کند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمى شود.»

ی. اعتقاد به کار: کسانی که می ‌خواهند در عرصة مدیریت تلاش کنند، اگر بخواهند بر اساس هدف و مسیر قانونی حرکت کنند، باید به آن اعتقاد داشته باشند. مقام معظم رهبری حفظه الله در این‌باره می‌فرماید: «کسى که دارد مى‌آید، کیست؟ اصلاً عرضة این کار را دارد یا ندارد؟ بعد، اعتقاد به این کار دارد یا ندارد؟ بعد، اصلاً مى‌فهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه؟ ملاکهایى وجود دارد، باید کسانى باشند که این ملاکها را ببینند و بسنجند. قانون اساسى این را پیش‌بینى کرده. شما معیارها را مى‌دانید. خوشبختانه کشور ما کشور جوانى است، لذا چهرة جوان کشور اقتضا مى‌کند که یک نشاط خوب و قوى و جوانانه در کل دستگاه اجرایى وجود داشته باشد. نگاه کنید ببینید واقعاً چه کسى طرفدار انقلاب، طرفدار دین، طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعیض بین فقیر و غنى است. چه کسى کفایت و دنباله‌گیرى و نشاط لازم را دارد؟ چنین کسى را پیدا کنید.»

3. دلسوزی
الف. تفاوت سلیقه: مردم از لحاظ عقل، استعداد، موهبتهای الهی، تلاش و سلیقه متفاوت هستند، و اگر چنین نبود، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند و زندگی ادامه پیدا نمی‌کرد. مردم و مسئولین باید مواظب باشند که این تفاوتها مشکلات دیگری برای آنها بوجود نیاورد. مقام معظم رهبری حفظه الله می‌فرماید: «آحاد مسئولان باید بیدار باشند و نگذارند اختلاف نظر و تفاوت سلیقه، به چالش و درگیری منجر شود.»

ب. فهم درد مردم: «بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ گونه نظرى ابراز نمی ‌کنم؛ اما شاخصه ‌هایى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گرى خودش نباشد.»
ج. خدمتگزار مردم: «بنده دنبال این هستم که شخصى سر کار بیاید... که خود را خدمتگزار مردم بداند و توانایى داشته باشد و به آرمانهاى امام و نظام اسلامى معتقد و پایبند باشد و حقیقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهمیت باشد.»
«قدرت اگر با هدف خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتى بالاتر از عبادت مسئولى نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم از راحت، آسایش و امنیت خود صرف نظر مى کند. این روحیة خدمتگزارى، خاکسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگى است.»
«انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌اى براى خدمت باشد، نه مسابقه‌اى براى کسب قدرت. انتخابات اسلامى این‌گونه است. آنجایى که دعوا بر سر قدرت است، آن ‌طورى مى‌شود که شما در بعضى از انتخابات دنیا مشاهده مى‌کنید. یک نمونه‌اش را هم در انتخابات اخیر آمریکا دیدید. آنجا دعوا بر سر قدرت است، دست به یقه‌اند، هر طرف مى‌خواهد قدرت را به حزب و مجموعة خودش منتقل کند. مسئله، مسئلة کسب قدرت است. صریحاً هم مى‌گویند: تلاش مى‌کنیم تا به قدرت و مقام برسیم. در منطق اسلامى قدرت، عزّت، آبرو، خوش‌نامى و امکانات، فقط و فقط براى خدمت به مردم و حرکت دادن خود، جامعه و کشور در راه نظام مقدّس اسلامى و رسیدن به آرمانهاى بلندى است که انسانها نیازمند آنند. این مسند، مسابقه براى خدمت و زحمت‌کشى است.»

4. شجاعت
یکی دیگر از ملاکهای انتخاب اصلح، وجود شجاعت در زمینه ‌های مختلف است. کسی که مسئولیت سنگین حفاظت از بیت المال و منافع مردم را بر عهده می ‌گیرد، باید شجاعت کافی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی، دشمنان فرهنگی و... داشته باشد؛ چراکه معمولاً چنین افرادی دارای قدرت فروانی هستند و مبارزه با آنها شجاعت ویژه ‌ای می‌طلبد.

الف. دشمن شناس و مطیع اسلام: «آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست نشاندگان دشمن، مرز کمرنگى است، اینها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.»
«اگر کسى سر کار بیاید که مطیع و تسلیم آنها باشد - که البته ما چنین کسى را نداریم که سر کار بیاید و مطیع آنها باشد - البته آنها خوشحال خواهند شد و حرفى هم ندارند؛ اما اگر کسى آمد که احساس کردند به انقلاب و اسلام و منافع ملى پایبند است و به مبارزة با دشمنان بین المللى و تسلیم نشوى در مقابل زورگوییهاى آنها معتقد است، خواهند گفت: مردم سالارى وجود ندارد. اگر شخص متدین باشد، بیشتر هم خواهند گفت.»
مقام معظم رهبری حفظه الله از مردم خواستند کسانی را روی کار بیاورند که: «راه امام رحمه الله و ارزشها و اصول آن بزرگوار را ادامه دهند و ایستادگی در مقابل زورگویان جهانی را ارزش بدانند.»
«مبادا نامزدهاى انتخابات ریاست جمهورى در تبلیغات خود براى دلخوشى دشمنان حرفى بر زبان جارى کنند.»
«چند سال قبل بنده مسئلة مبارزه با فساد را مطرح کردم و آن نامة هشت ماده ‌ا ى را نوشتم؛ اما از داخل مجلس شوراى اسلامى - که باید مرکز مبارزة با فساد باشد - فریاد اعتراض به این شعار بلند شد. با این بهانه که مبارزة با فساد، سرمایه ها را از کشور فرارى مى دهد! در حالى که قضیه به عکس است. بنده همان وقت هم گفتم که اتفاقاً مبارزة با فساد، سرمایه گذار سالم را که قصد فسادانگیزى و سوءاستفاده ندارد، به کار تشویق مى کند. اخیراً گزارشى از یک سازمان معتبر بین المللى خواندم که دربارة همین مسائل کار مى کند. این سازمان اعلام کرده که یکى از موانع اصلى سرمایه گذارى در بعضى از کشورها عبارت است از فساد اقتصادى [اما] اینها مى گفتند: مبارزة با فساد جزء موانع سرمایه گذارى است. ببینید چقدر فاصله هست! مبارزة با فساد مطرح مى شود، به جاى اینکه عناصر دست اندر کار استقبال کنند و در حد وظایف خود ایفاى نقش کنند، به عکس عمل مى کنند. این، یکى از گوشه هاى کوچک حاکمیت دوگانه است که اینها دنبال مى کردند.»

ب. شعارهای انقلابی: شاید کسی فکر کند برای رأی آوردن بهتر و مطمئن‌تر، باید شعارهایی با ظواهری فریبنده و جوان‌پسند را ضمیمة پوسترهای تبلیغاتی کذایی کرد؛ ولی تجربه در سالهای اخیر نشان داده است که مردم، اسلام و انقلاب را دوست دارند و اگر کسی واقعاً اهل عمل باشد، مردم او را حمایت می ‌کنند. رهبر عزیز انقلاب حفظه الله به صراحت این مسئله را در بین اقشار مختلف مردم فرموده و بیان می ‌دارند: «شعارهاى انقلاب بایستى به وسیلة مسئولین و منتخبین ما روز به روز زنده تر شود. این شاخص است. ربطى به جناح بندیها ندارد. ربطى به اسمها ندارد. علاج دردهاى این ملت و وسیلة رسیدن به آرمانهاى این ملت، شعارهاى انقلاب است. اینها باید حفظ شود. آن کسانى که با این شعارها به معناى حقیقى کلمه مخالفند، دشمن این شعارهایند. اینها نباید در مراکز تصمیم گیرى واقع بشوند. بین ملتند؟ باشند. آحاد ملت، هر کسى هر عقیده اى داشته باشد، اشکال ندارد؛ اما آن کسى که عقیده اش این است که این ماشین باید راه نیفتد، این را نمی‌شود پشت رُل گذاشت. یک آدمى که عقیده اش این است که از اینجا باید این اتومبیل حرکت نکند، این شخص را پشت فرمان خودرو بگذاریم، هیچ وقت این اتومبیل حرکت نخواهد کرد. باید کسى را بگذاریم که معتقد به این حرکت باشد، معتقد به این راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به تواناییهاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصه ‌ها را قبول داشته باشد.»

ج. مبارزه با فساد: مقام معظم رهبری حفظه الله می‌فرماید: «امروز ما احتیاج داریم که در کشورمان تلاش و پیشرفت و رشد علمى و فناورى، همراه با عدالت اجتماعى و مبارزة با فساد باشد.»
هر عمل کان شد مخالف با کتاب
در زمین باشد فساد و ناصواب
حق فرستاد انبیا را بر عباد
تا بر آرند از زمین بیخ فساد
از اینرو مسئولین سطح عالی کشور در سطح گسترده می‌توانند در خط مقدم جبهة مبارزه با فساد بوده و به منویات رهبری جامة عمل بپوشانند. به همین جهت مردم به کسی رأی دهند که خستگی ‌ناپذیر و شجاع باشد و «حقیقتاً عدالت و مبارزة با فساد براى او حائز اهمیت باشد.»

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 149.



نویسنده : ترنم در تاریخ سه شنبه 92/2/24
خدا گفت: لیلی یک ماجراست، ماجرایی آکنده از من.

ماجرایی که باید بسازیش.


شیطان گفت: تنها یک اتفاق است. بنشین تا بیفتد.


آنان که حرف شیطان را باور کردند، نشستند


و لیلی هیچ گاه اتفاق نیفتاد.


مجنون اما بلند شد، رفت تا لیلی را بسازد.


خدا گفت: لیلی درد است. درد زادنی نو. تولدی به دست خویشتن.


شیطان گفت: آسودگی ست. خیالی ست خوش.


خدا گفت: لیلی، رفتن است. عبور است و رد شدن.


شیطان گفت: ماندن است. فرو رفتن در خود.


خدا گفت: لیلی جستجوست. لیلی نرسیدن است و بخشیدن.


شیطان گفت: خواستن است. گرفتن و تملک.


خدا گفت: لیلی سخت است. دیر است و دور از دست.


شیطان گفت: ساده است. همین جایی و دم دست.


و دنیا پر شد از لیلی های زود. لیلی های ساده اینجایی.


لیلی های نزدیک لحظه ای.


خدا گفت: لیلی زندگی ست. زیستنی از نوعی دیگر.


لیلی جاودانگی شد و شیطان دیگر نبود.


مجنون، زیستنی از نوعی دیگر را برگزید و می دانست که لیلی تا ابد طول می کشد.


لیلی گفت: امانتی ات زیادی داغ است. زیادی تند است.


خاکستر لیلی هم دارد می سوزد، امانتی ات را پس می گیری؟


خدا گفت: خاکسترت را دوست دارم، خاکسترت را پس می گیرم.


لیلی گفت: کاش مادر می شدم، مجنون بچه اش را بغل می کرد.


خدا گفت: مادری بهانه عشق است، بهانه سوختن؛ تو بی بهانه عاشقی، تو بی بهانه می سوزی.


لیلی گفت: دلم زندگی می خواهد، ساده، بی تاب، بی تب.


خدا گفت: اما من تب و تابم، بی من می میری...


لیلی گفت: پایان قصه ام زیادی غم انگیز است، مرگ من، مرگ مجنون،


پایان قصه ام را عوض می کنی؟


خدا گفت: پایان قصه ات اشک است. اشک دریاست؛


دریا تشنگی است و من آبم، تشنگی و آب. پایانی از این قشنگتر بلدی؟


لیلی گریه کرد. لیلی تشنه تر شد.


خدا خندید.




خدا گفت: زمین سردش است. چه کسی می تواند زمین را گرم کند؟


لیلی گفت: من.


خدا شعله ای به او داد. لیلی شعله را توی سینه اش گذاشت.


سینه اش آتش گرفت. خدا لبخند زد. لیلی هم.


خدا گفت: شعله را خرج کن. زمینم را به آتش بکش.


لیلی خودش را به آتش کشید. خدا سوختنش را تماشا می کرد.


لیلی گر می گرفت. خدا حافظی می کرد.


لیلی می ترسید. می ترسید آتش اش تمام شود.


مجنون سر رسید. مجنون هیزم آتش لیلی شد.


آتش زبانه کشید. آتش ماند. زمین خدا گرم شد.

خدا گفت: اگر لیلی نبود، زمین من همیشه سردش بود.

 

عرفان نظرآهاری



نویسنده : ترنم در تاریخ یکشنبه 92/2/15

می دانم هر از گاهی دلت تنگ می شود. همان دل های بزرگی که جای من در آن است، آن قدر تنگ می شود که حتی یادت می رود من آنجایم.

دلتنگی هایت را از خودت بپرس و نگران هیچ چیز نباش!

هنوز من هستم.

هنوز خدایت همان خداست!

هنوز روحت از جنس من است!

اما من نمی خواهم تو همان باشی!

تو باید در هر زمان بهترین باشی.

نگران شکستن دلت نباش!

می دانی؟ شیشه برای این شیشه است چون قرار است بشکند.

و جنسش عوض نمی شود ...

و می دانی که من شکست ناپذیر هستم ...

و تو مرا داری ...برای همیشه!

چون هر وقت گریه می کنی دستان مهربانم چشمانت را می نوازد ...

چون هر گاه تنها شدی، تازه مرا یافته ای ...

چون هرگاه بغضت نگذاشت صدای لرزان و استوارت را بشنوم،

صدای خرد شدن دیوار بین خودم و تو را شنیده ام!

درست است مرا فراموش کردی، اما من حتی سر انگشتانت را از یاد نبردم!

دلم نمی خواهد غمت را ببینم ...

می خواهم شاد باشی ...

این را من می خواهم ...

تو هم می توانی این را بخواهی. خشنودی مرا.

من گفتم : وجعلنا نومکم سباتا (ما خواب را مایه آرامش شما قرار دادیم)

و من هر شب که می خوابی روحت را نگاه می دارم تا تازه شود ...

نگران نباش! دستان مهربانم قلبت را می فشارد.

شب ها که خوابت نمی برد فکر می کنی تنهایی ؟

اما، نه من هم دل به دلت بیدارم!

فقط کافیست خوب گوش بسپاری!

و بشنوی ندایی که تو را فرا می خواند به زیستن!

پروردگارت ...

با عشق !




نویسنده : ترنم در تاریخ سه شنبه 92/2/10
حتی اگر بسیار نحیف و ناتوانی، باز هم می توانی درهای بهشت را باز کنی. حتی اگر بی نهایت کوچک و ناچیزی، باز هم می توانی به ملکوت آسمان برسی. حتی اگر فقط یک روز فرصت داشته باشی، باز هم می توانی کاری بزرگ کنی، آنقدر بزرگ که هرگز کسی فراموشش نکند. اینها را پشه ای می گفت که روی برگی سبز بر بلندترین شاخه درختی در بهشت نشسته بود.

پشه می گفت: آدم ها فکر می کنند تنها آنها می توانند به بهشت بیایند. اما اشتباه می کنند و نمی دانند که مورچه ها هم می توانند به بهشت بیایند. نهنگ های غول پیکر و کلاغ های سیاه ، گوسفندها و گرگ ها هم همینطور.

یک عصای قدیمی، یک چاقوی زنگ زده، یک قالیچه نخ نما هم می تواند به بهشت بیاید، به شرط آنکه کاری کند، به شرط آنکه خدا را در چیزی یاری کند.
پشه ها زود به دنیا می آیند و زود از دنیا می روند. مهلت بودنشان خیلی کم است. من ولی دلم می خواست در همین مهلت کوتاه با همین بال های نازک و کوچک تا جاودانگی پر بزنم. این محال بود و من به محال ایمان داشتم.
سه روز از زندگی ام گذشته بود و من کاری نکرده بودم. دلم می خواست پشه ای باشم؛ مثل همه پشه ها. دلم نمی خواست دور آدم ها بچرخم و آواز بخوانم و از کلافگی شان لذت ببرم. دلم نمی خواست شب ها شبیخون بزنم و خواب را از چشم ها بگیرم. هرگز کسی را نیش نزدم و هرگز خونی را نخوردم و هرگز...
دلم می خواست کاری کنم، به کسی کمکی کنم، جهان را بهتر کنم. اما همه به من می خندیدند، بادهای تند و تیز به من می خندیدند.
تنها خدا بود که به من نمی خندید.
و من دعا می کردم و تنها او را صدا می کردم.
تا آن روز که خدا جوابم را داد و گفت: می خواهی کاری کنی، باشد، بیا و به پیامبرم کمک کن. نامش ابراهیم است.
گفتم: خدایا! کاش می توانستم کمکش کنم. ولی ببین چقدر کوچکم، زوری ندارم. اما... اما چقدر دلم می خواست می توانستم روزی روی آستین پیامبرت بنشینم.
خدا گفت: تو می توانی کمکش کنی.
و آن وقت خدا از نمرود برایم گفت و نشانی قصرش را به من داد.
من به آنجا رفتم و کوچکتر از آن بودم که نگهبانان مانع رفتنم شوند. ضعیفتر از آن بودم که سربازان به رویم شمشیر بکشند و ناچیزتر از آنکه هیچ جاسوسی آمدنم را گزارش کند.
آدم ها هرگز گمان نمی کنند که پیشه ای بتواند مامور خدا باشد و دستیار پیامبر.
نمرود را دیدم، بی خیال بود و سرگرم. چنان تیز بر او تاختم و چنان تند بر سوراخ بینی اش وارد شدم که فرصت نکرد دستش را حتی بجنباند.
سه روز و سه شب یک نفس در آن حفره تاریک جنگیدم. با همه تاب و توانم، برای خدا و پیامبری که ندیده بودمش.
و می شنیدم که نمرود نعره می زد و کمک می خواست. و می شنیدم که بیرون همهمه بود و غوغا بود. و می دانستم که هیچ کس نمی تواند به او کمک کند. و آن زمان که آرام گرفتم، نه بالی داشتم و نه تنی و نه نیشی.
و نمرود ساعت ها بود که از پای درآمده بود.
من مرده بودم و دیدم که فرشته ای برای بردنم آمد.
فرشته مرا در دست های لطیفش گذاشت و گفت: تو را به بهشت می بریم. تو جنگجوی کوچک خدا بودی.
عرفان نظر آهاری



نویسنده : ترنم در تاریخ پنج شنبه 92/2/5
خبرخوان سایت
دوستان من
  1. خانواده ی خانه
    فرزانگان امیدوار
    شین مثل شعور
    خورشید تابنده عشق
    ###@وطنم جزین@###
    شهر عشق
    من وآینده من
    برادرم ... جایت همیشه سبز ...
    PARSTIN ... MUSIC
    جاده های مه آلود
    لنگه کفش
    کلبه بصیرت
    بلوچستان
    هم نفس
    سیب خیال
    آسمون آبی چهاربرج
    محفل آشنایان((IMAN))
    ««««« شب های تهران »»»»»
    نشریه حضور
    جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
    نگاهی نو به مشاوره
    سرچشمه عدالت و فضیـلت ؛ امام مهــدی علیه السلام
    ساده دل
    تصویر سازی و طراحی کتاب کودک 09128546268 09128546268
    ****شهرستان بجنورد****
    عشق الهی
    آقاشیر
    اتشنشانی بنادر کشور
    برترین لحظه ها
    وبلاگ مسجد و دارالشفاء صاحب الزمان علیه السلام کوی راه حق اصفهان
    هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر
    نمایندگی دوربین های مداربسته
    طراوت باران
    السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
    مینودشت
    عشق مشعلدار
    سارا احمدی
    بیصدا ترازسکوت...
    دیوانه
    ►▌ رنگارنگ ▌ ◄
    .: شهر عشق :.
    پیامنمای جامع
    بوی سیب
    هدهد
    کارشناس مدیریت دولتی
    پاتوق دوستان
    بنده ی ناچیز خدا
    رفقا
    خدا میدونی دوستت دارم؟؟؟
    ردِ پای خط خطی های من
    دوستدار علمدار
    دلتنگ احساس تو
    نور اهلبیت (ع)
    پایگاه مرجع شهیدان باکری
    ستاره سهیل
    انسان جاری
    غزل عشق
    خون شهدا
    پرستاری 91
    جرعه ای از شراب عشق
    حضورعشق
    مرام و معرفت
    صدای دل...
    شبستان
    دل شکســــته
    سه قدم مانده به....
    یامهدی
    به‌دونه
    دل نوشته
    دفتر تقدیر
    S&N 0511
    خدمات کامپیوتری ولیعصر (عج) روستای باغ آسیا
    عشق
    ترخون
    Manna
    دریایی از غم
    بیانات و سخنان رهبری
    ارواحنا فداک یا زینب
    دلنوشته های من
    اواز قطره
    گل یا پوچ2؟
    یه دختره تنها
    جون عزیزت بیاتو...
    به نام خدا
    بزرگترین سایت خنده بازار.خنده. شوخی. طنز.خنده دار
    رویای بارانی
    ऌ عاشق بی معشوق ऌ
    تـــــــکـــبـــیــر
    گل خشک
    جیغ بنفش در ساعت 25
    ستاره طلایی
    آن دنیا 13
    جایی برای خنده وشادی و تفریح
    عاشق روح الله
    تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
    I AM WHAT I AM
    نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
    من،منم.من مثل هیچکس نیستم
    Tarranome Ziba
    شاه تور
    هر چی تو فکرته
    غزلیات محسن نصیری(هامون)
    ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ
    ایـــــــران آزاد
    wanted
    ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن
    دهکده علم و فناوری
    دُرُخـــــــــــــــــــــــش
    وبلاگ دختر بسرای باحال ایرونی
    عشق یعنی ...
    رهبرم سید علی
    اخراجیها
    به یادتم
    شب های دلتنگی تو
    روان شناسی * 心理学 * psychology
    دوستانه
    زنگ تفریح
    هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
    نیلوفر مرداب
    مهربانی
    آزاد
    •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
    محبین
    دردودل
    ღஜღمطالب و عکس های جالب و زیبا و دیدنی
    عشق به خدا ادامه داره
    عرفان وادب
    .:: مــــهــــــدویــــــــت ::.
    allah is my lord
    یک عاشقانه ی ساده برای من......
    خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
    ღღدخــــتــــــرصــــورتـــــیღღ
    مهدی یاران
    علمی/مدارات الکترونیک/تازه های فناوری اطلاعات
    جوک ، اس ام اس ، عکس باحال
    بهار عشق
    عشق بزرگ ترین دروغ دنیاست
    دل شکسته
    دوستی
    یاس...
    دو دو(دایی) اری
    تنها تر از همیشه
    آموزش گام به گام هنر جدید ربان دوزی
    رضا ب.ی.م.ک.س.
    ღ♥ღ من و تو ღ♥ღ
    آتش دل
    یاور 313
    رویایی زندگی کردن...
    نسیم لوکس ...... یزد
    پر شکسته
    تینا
    دختران حوا
    ردپای عشق
    کفر نامه کارو
    ... فقط حرف حساب
    ►▌ ....عسا قلم....▌ ◄
    عاشقی
    لبخندکودکی
    عشق پنهان
    قوطی عطار
    کافه ترانزیــــــــت
    طراحی چهره
    Chamran University Accounting Association
    جامع ترین وبلاگ خبری
    پیامبران عفاف
    بهترین دوست
    پنجــــــره هایــ بستهـــ
    فروش خوکچه هندی
    فقط خدا
    داستان یک روز
    خبرهای ورزشی
    fall in love
    مناجات با عشق
    فهادانــ
    شیدایی
    هرچه دل تنگم بخواهد
    معرکه همون قلقلک
    سرباز ولایت
    فقط من برای تو
    bestha
    your memoirs
    شورای شهراندیشه
    پایان من
    کهکشان
    زازران
    من وتو
    هیئت عزاداری آسمانیان فاطمه زهرا
    اسراء
    * امام مبین *
    قصر حبـابی
    منتظر
    دهاتی
    fazestan
    دل سوخته
    رویای زیبا ...
    شاخه نبات
    کشتی کج
    سحر
    شاهراه عشق علم معرفت
    غریب مادر
    ایـــــــــــران مــــــــن
    باران
    طراحی سایت
    صدای پای انتظار
    جنبش اینترنتی
    فدائیان تو
    سیب سرخ
    مهدی یاران
    مقام معظم رهبری
    شیعه شناسی
    دل نوشته
    کلوب آگهی
    مجله شبانه باشگاه خبرنگاران
    ::عمار ولایت::
    تی شرت محرم
    4دیواری عشق
    خداحافظ عشق
    ⓿⏝⓿عاشق یک لحظه نگاهت ⓿⏝⓿
    عاشقانه های یه خل و چل
    دانلود رمان های ایرانی و عاشقانه
    رسانه فرهنگی موسیقی مـــلـــودیـــ ها!
    خیلی هم عالی
    حقانیت حضرت امیر
    آموزش خیاطی
    آموزش تست زدن کنکور
    انجمن وبلاگنویسان مشهد
    *** SoKoOtE MaHz ***
    همیشه ابری
    آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید
    جالب انگیزناک
    معماری نوین
    هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
    °°FoReVEr••
    معماری
  2. آپلود عکس
  3. طراحی اختصاصی قالب
  4. ابزار وبلاگ
  5. ابزار وبلاگ
  6. نایت ملودی
پیوندهای روزانه
آرشیو سایت
سایر امکانات
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 242819